Building a Mirror in Munich, far away from any other Mirror - Question 1

My children and I arebuilding a Mirror dinghy, in Munich, far from any other mirror, using an offficial kit.
We finished the boat istelf (it is a wooden boat) and we are now trying to mount all the fittings.
But the fittings we recieved have no manual.
The first question we have:

There are two parts, a larger rubber ring, and a plastic part with three holes for screews,
that are unclear to us. What are they for?

An image is here: https://www.motionmountain.net/IMAGES/Mirror-Question-1.jpg

Any hint is greatly appreciated!

PuffinInTegel's picture

Hallo, welch eine Überraschung!
Ich gratuliere zum neuen Boot.
Der Gummiring gehört meines Erachtens zu einem Deckel der Inspektionsöffnungen.
Das dreieckige Teil dient dazu, das Ruder unten zu halten. Es muss so befestigt werden, dass die "Zunge" knapp oberhalb des unteren Ruderbeschlags gegen den senkrechten Stift drückt, wenn das Ruder eingehängt ist. Damit wird verhindert, dass das Ruder aufschwimmt.
Ich würde das Ruderblatt einhängen, das Plastikteil so halten, dass das Ruder ohne zuviel Spiel sicher unten gehalten wird und dann die Löcher markieren, vorbohren und vor dem Einschrauben der Besfestigungsschrauben einen ölbasierten Lack in die Löcher geben, damit kein Wasser in das Holz eindringen kann (Rott ist der Mirror-Dinghies Tod).
Ich habe gerade kein besseres Bild zur Hand, der rote Kreis zeigt, wo das Teil angebracht ist.

Rudder pintle stopper

Wenn Sie möchten, dass Ihr Boot und Ihre Daten auch in das Register "Roll Call" aufgenommen werden, schreiben Sie mir bitte eine Nachricht oder stellen Sie das Boot hier öffentlich vor, wenn der Bau beendet ist.
Grüße aus Berlin!

Gernot H.

For those who only understand English:

Hello, what a surprise!
Congratulations on the new boat.
I think the rubber ring belongs to one of the inspection opening covers.
The triangular part is used to hold the rudder down. It must be fixed so that the "tongue" just above the lower rudder fitting presses against the vertical pin when the rudder is hooked in. This prevents the rudder from floating up.
I would hook the rudder blade in, hold the plastic part in a position that holds the rudder down securely without too much play and then mark the holes. Then pre-drill and, before screwing in the mounting screws, inject some oil-based varnish into the holes to prevent water from penetrating the wood (rot is a Mirror dinghy's death).
I don't have a better picture at hand right now, the red circle shows where the part is attached.

(picture)

If you want your boat and your data to be included in the "Roll Call" register as well, please write me a message or present the boat here publicly when the construction is finished.

P.S. Thanks to Carsten Heidemann, owner of Mirror 63585 "Linnet" for providing the picture - Danke Carsten!

Thank you very much!

PuffinInTegel's picture

Thanks to the UK Mirror Dinghy Association.

Here are the drawing and instructions from the Bell kit: